De propositie: de concrete waarde die je levert

Met welke (nieuwe) producten of diensten voorzie je echt in een behoefte?
Een propositie of waardepropositie bevat alle kerneigenschappen van een product of dienst, maar dan in een ultralight vorm. Dit ga je testen bij doelgroepen en aanpassen op basis van hun feedback. Als mensen het waardevol vinden en er (genoeg) geld voor willen betalen ben je op het juiste spoor. Dan ontwikkel je de propositie verder door en kun je het uiteindelijk op de markt brengen.

Het ontwikkelen van een propositie

Openfield ontwikkelt proposities op basis van behoeften en motivaties van specifieke doelgroepen. In exploratieve gesprekken proberen we zoveel mogelijk te weten te komen over wat een doelgroep beweegt en hoe hun wereld eruit ziet.

In een ideation werksessie bepalen we in welke behoeften we willen voorzien. We bedenken een aantal invullingen en werken deze uit in een tastbare concepten die we kunnen testen. Dat kan bijvoorbeeld een landingspage voor een productlancering zijn, maar ook een mock-up van een app of een fysieke demo.

Van intentie naar gedrag

Uiteindelijk is de vraag of de propositie voldoende concrete waarde levert. Daarbij geven intenties (“ja dat zou mijn probleem oplossen”) onvoldoende informatie. Wat we willen meten is gedrag. Dit doen we door conversie te meten: we voorzien de propositie van een prijskaartje en een call-to-action en meten bijvoorbeeld hoe vaak er op geklikt wordt.

Met de resultaten kun je proposities verbeteren en, wanneer je voldoende vertrouwen hebt in de validatie, starten met het ontwikkelen van de echte producten of diensten.

Meer weten over het ontwikkelen van proposities?
Neem contact op met Joost