Lightyear One

Klant
Lightyear


Onze rol

Merkpositionering
Marketing roadmap

Uitdaging

De Lightyear One wordt de eerste commerciële gezinsauto die rijdt op zonne-energie. In de zomer van 2019 wordt het eerste rijdende prototype aan de wereld gepresenteerd.

De vraag aan Openfield:
Hoe zetten we het merk Lightyear in de markt?

Aanpak

De Lightyear One is een technisch hoogstandje. En het is voor engineers verleidelijk om die techniek tot in detail uit te gaan leggen. Maar welke emotionele behoefte vult Lightyear eigenlijk in?

In een serie interviews ontdekken we bij Tesla-rijders een sterke vrijheidsdrang. Maar eigenlijk wordt hun gevoel van vrijheid ingeperkt door de afhankelijkheid van laadpalen. Met de zonnepanelen op het dak van de Lightyear One behoort dit (deels) tot het verleden. Dit inzicht vormt de basis voor de positionering van Lightyear.

Als we de positionering scherp hebben pakken we het engineering plan er bij. In een werksessie met het team plannen we alle marketingactiviteiten in 2019.

Resultaat

De marketingactiviteiten van Lightyear hebben voor veel internationale aandacht gezorgd. Er zijn nieuwe investeerders bijgekomen en er zijn al een flink aantal auto’s besteld. Het Lightyear team is nu druk bezig om de productie op te starten en verder op te schalen. Dit alles vanuit een scherpe positionering die de emotionele behoefte van de doelgroep en de unieke eigenschap van de Lightyear One prachtig bij elkaar brengt: Go Free.

“Openfield heeft ons sterk ondersteund om het merk scherp te krijgen en samen hebben we een mooie aanzet gegeven tot onze eerste grote marketingactiviteiten. Joost en David waren goed in staat de context van Lightyear aan te voelen en daarop de begeleiding af te stemmen.”

Maurice Maas, Manager Customer Journey van Lightyear

Wil je meer weten over deze case? Neem contact met ons op.