Het business model: het operating system van je bedrijf

Een business model is meer dan alleen een verdienmodel. Het is het operating system van je bedrijf. Het gaat om het in balans brengen en aansturen van alle onderdelen van een bedrijf. Een goed business model vraagt veel denkwerk, veel experimenteren en vooral veel itereren. Een verandering in één van de onderdelen kan grote impact hebben op andere onderdelen.

Dit zijn de 6 onderdelen van een business model op een rij:

1. Doelgroep en behoefte

Een succesvol bedrijf weet precies op welke doelgroepen het zich richt en welke behoeften het invult. Deze behoeften kunnen per doelgroep verschillen en veranderen continu. Openfield begint daarom ieder Business Model Design project met een serie interviews met klanten en potentiële klanten in verschillende segmenten.

2. Product of dienst

Het aanbod van een bedrijf bestaat uit één of meerdere oplossingen om in de eerdergenoemde behoeften te voorzien. Dit kunnen producten, diensten of combinaties hiervan zijn. Succesvolle bedrijven zijn in staat om snel op veranderende behoeften in te spelen door telkens relevante nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.

3. Prijsmodel

Om geld te verdienen met een product of dienst zijn er verschillende prijsmodellen denkbaar. Voorbeelden zijn: een eenmalige betaling, een abonnementsvorm, huur, pay-as-you-go etc. Succesvolle bedrijven testen verschillende prijsmodellen en prijsstellingen totdat er een optimaal prijspunt ontstaat.

4. Sales en marketing

Sales en marketing gaat over het bereiken, binnenhalen en behouden van klanten. Succes op dit gebied ontstaat vanuit een duidelijk gedefinieerde positionering en vormt zich rondom de decision journeys van doelgroepen.

5. Distributie en fulfilment

Er zijn talloze mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je product of dienst bij de klant terechtkomt. In het ene business model is het distributiemodel een mooie kans om extra service of een persoonlijke touch te bieden. In het andere business model kan distributie efficienter worden uitgevoerd door een dealer of fulfilmentbedrijf.

6. Aftersales, Service & Support

Succesvolle bedrijven zorgen ervoor dat klanten na de transactie tevreden blijven en misschien zelfs ambassadeurs worden. En ook niet-tevreden klanten kunnen zeer waardevol zijn. De service & support afdeling is bij veel bedrijven de enige afdeling waar direct contact is met de eindgebruiker. Dit kan gouden input opleveren om je bedrijf en business model te verbeteren.

Meer weten over business modeling?
Neem contact op met Joost